Rijtuig GTM AB 48

Dit rijtuig is gebouwd in 1910 door Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V. voor de Geldersch-Westfaalsche Stoomtram-Maatschappij (GWSM) als GWSM 10 (serie 7-10) voor de lijn Zeddam-Lichtenvoorde-Bocholt (D). Als gevolg van de Eerste Wereldoorlog werd de lijn naar Bocholt een fiasco en werd de exploitatie van het traject Aalten-Bocholt in 1916 gestaakt. Nadat de Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij in 1917 de exploitatie van de GWSM overnam, is het rijtuig vernummerd in GSTM AB 60. Rond 1920 volgde een tweede vernummering in AB 48. In dezelfde periode is het rijtuig ook verbouwd: de Vicinaux koppeling werd een visbekkoppeling, er kwamen betere zetels in de eerste klas, de balkons werden afsluitbaar gemaakt en de schrootjes in de zijwanden werden vervangen door staalplaat.
Sinds begin jaren ’50 was AB 48 het enig overgebleven GTM-rijtuig. In 1956 is het opgeknapt voor de jubileumtram, die in de zomer van 1956 en 1957 samen met stoomloc GTM 13 en bagagewagen GTM GZ 41 het 75-jarig bestaan van de Gelderse Tramwegen opluisterde met een tramdienst tussen Doesburg en Doetinchem. Sinds 2000 is het complete jubileumtramstel in ons museum te bewonderen.

Technische gegevens
Fabrikant: Allan, Rotterdam
Fabrieksnummer: –
Bouwjaar: 1910
Type: rijtuig
Lengte: 11000 mm
Breedte: 2000 mm
Hoogte: 3130 mm
Radstand: 1400 mm
Truckstand: 6500
Spoorwijdte: 750 mm
Gewicht: 9700 kg
Draagvermogen: 6000 kg
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: B-status