Stoomloc 10 | Caroline

Deze locomotief met een vermogen van 160 pk is in 1910 J.A. Maffei gebouwd voor de spoorwijdte van 900 mm. Maffei leverde de locomotief nieuw aan handelaar Leipziger & Co, die haar besteld had voor de grote Duitse aannemersfirma Grün & Bilfinger. Die firma bestaat, in iets gewijzigde vorm, nog altijd. Waarschijnlijk al voor de oorlog werd de loc verkocht aan de grote Belgische aannemersfirma Ponts, Tunnels & Terrassements in Genval, in de Belgische regio Waals-Brabant. We weten helaas niets over het werkzame leven van de loc.
Nadat ze in België buiten dienst werd gesteld, werd ze neergezet op de werf van de Belgische eigenaar. Een grote boom overschaduwde haar en zorgde mede voor het huidige roestige uiterlijk. De locomotief werd in 1991 gekocht en naar Nederland overgebracht. Gezien de beperkte mogelijkheden om op 900 mm spoorwijdte te rijden en het feit dat bedrijfsvaardige restauratie zeer kostbaar zou zijn, zijn er geen plannen in die richting. Ze is een prachtig voorbeeld hoe sommige locomotieven in onze collectie binnenkomen en na restauratie in hun oorspronkelijke staat kunnen worden terug gebracht. Deze locomotief is het laatst overgebleven exemplaar van dit type ter wereld.

In 1837 koopt Joseph Anton, Ritter von Maffei, een bestaande machinefabriek in München, waar hij in 1841 zijn eerste locomotief bouwt. In 1931 wordt de locomotiefproductie opgegeven als gevolg van de crisis van 1929, die leidde tot een herverdeling van het locomotiefquotum onder Duitse machinefabrieken. De laatste loc die in dat jaar de fabriek verlaat heeft het fabrieksnummer 5925.
Georg Krauss, ook gevestigd in München, neemt Maffei over. De combinatie gaat vanaf 1931 verder onder de omslachtige naam Lokomotivfabrik Krauss & Comp. – J.A. Maffei AG, wat in 1940 verandert in Krauss-Maffei AG. Er worden tot op de dag van vandaag nog locomotieven gebouwd, maar het bedrijf is inmiddels een dochteronderneming van Siemens dat de meerderheid van de aandelen bezit.

Technische gegevens
Fabrikant: J.A. Maffei, München (D)
Fabrieksnummer: 2933
Bouwjaar: 1910
Type: 243 Bevern, codenaam Bevern
Vermogen: 160 pk
Spoorwijdte: 900 mm
Lengte over buffers: 6800 mm
Grootste breedte: 2350 mm
Maximale hoogte: 3150 mm
Gewicht dienstvaardig: 18.700 kg
Maximum snelheid: 35 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig