Stoomloc 6 | IJsseloord

Deze 50 pk sterke stoomlocomotief, gebouwd door Orenstein & Koppel, is in 1928 geleverd aan Steenfabriek IJsseloord bij Arnhem. Zij reed de kleitreinen tussen de plaats van kleiwinning (de kleiput) en de kleibult bij de fabriek (het stort).

De locomotief heeft de A-status in het Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed, omdat zij in 1969 als laatste smalsporige stoomlocomotief in Nederland nog in normaal bedrijf werd gebruikt. Dat was op Steenfabriek IJsseloord ten Oosten van Arnhem. In dat jaar werd zij buiten dienst gesteld omdat de vaste machinist met pensioen ging en er binnen het bedrijf geen mensen waren die nog stoommachinist wilden worden.
De locomotief is in 1976 aan onze collectie toegevoegd en in 2000, na een ingrijpende revisie, weer dienstvaardig op de baan gebracht. In oktober 2011 moest ze buiten dienst gesteld worden met een afgekeurde ketel.

In november 2019 kende de Stichting TBI Fundatie ons een eenmalige subsidie toe van 52.000 euro voor de restauratie van onze loc. Voor dit bedrag kunnen we een nieuwe ketel laten bouwen. Ook krijgt de loc nieuwe appendages, als een regulateur, klepkastkranen, peilglazen en gereviseerde injecteurs. In 2021 zijn we begonnen met een revisie van het onderstel en is opdracht gegeven aan onze sponsor Van Steen Apparatenbouw in Pijnacker voor de bouw van een nieuwe ketel. In het rijseizoen van 2023 zal ze weer rijdend te bewonderen zijn.

Orenstein & Koppel (O&K) was een grote Duitse fabrikant van spoorwegvoertuigen en zware machines voor het grondverzet (excavateurs, kranen, bulldozers, vrachtwagens e.d.). Orenstein & Koppel heeft veel locomotieven voor industrieel smalspoor gebouwd. Men verkocht deze zeer praktische en eenvoudig te bedienen locomotieven over de hele wereld. Nederland was een grote afnemer. In totaal heeft O&K 409 smalspoor-stoomlocomotieven voor industriële doeleinden geleverd aan Nederlandse bedrijven, ongeveer de helft van het totale aantal industrielocomotieven.

Technische gegevens
Fabrikant: Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz (D)
Fabrieksnummer: 11735
Bouwjaar: 1928
Type: 50PS Neue Normaliën
Vermogen: 50 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over buffers: 5450 mm
Grootste breedte: 1750 mm
Maximale hoogte: 2900 mm
Gewicht dienstvaardig: 8800 kg
Maximum snelheid: 25 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: A-status