Motorloc 13

Deze locomotief, een Orenstein & Koppel RL1c, is de opvolger van de RL1a (onze loc 45) en werd vanaf 1936 tot 1942 geleverd. Ze is wat sterker en sneller dan de RL1a.

Waar deze loc de eerste 20 jaar van haar leven verbleef , is niet bekend. In 1960 dook ze op bij O&K in Amsterdam, die haar verkocht aan de aannemers Van der Hilst & Van de Weert uit Renesse. Daarna belandde ze bij de Gemeente Waterleiding Amsterdam en was actief op het smalspoornet in de duinen bij Bloemendaal. In 1974 kwam de locomotief, samen met twee Orenstein & Koppel motorlocomotieven van het type MD 1, in onze collectie. Enkele jaren later kreeg het waterleidingbedrijf een verzoek van de wegenbouwopleiding SOMA in Ede om een locomotief te mogen hebben, waarop men besloot dat ze naar Ede moest. De locomotief verkeerde daar door langdurig verblijf in de buitenlucht in een belabberde staat, waarop enkele medewerkers van Waternet besloten haar terug te halen en op te knappen. Sindsdien stond de locomotief in een hal van het pompstation in Weesp. In 2017 legden wij contact met Waternet en nodigden de medewerkers van het waterleidingmuseum uit voor een bezoek. Die waren zo onder de indruk van onze faciliteiten en mogelijkheden dat spontaan besloten werd dat loc 13 naar ons terug moest. De locomotief is op 11 juni 2018 officieel aan ons overgedragen.

Benno Orenstein en Arthur Koppel richten op 1 april 1876 in Berlijn Orenstein & Koppel op. Men begon als machinefabriek, maar specialiseerde zich al snel tot fabrikant van locomotieven en wagons. Daarnaast onderhield Arthur Koppel een eigen handelsfirma, die ook in smalspoor van andere bouwers handelde.
In 1912 nam Orenstein & Koppel de firma Gerlach & König in Nordhausen over. Gerlach & König was gespecialiseerd in het bouwen van locomotieven met verbrandingsmotoren (petroleum, benzine en diesel) die men verkocht onder de merknaam Montania. In de aannemerij werden alle motorlocomotieven Montania’s genoemd. De merknaam werd een soortnaam. Met de overname van Gerlach & König had O&K in één klap beschikking over de technologie van verbrandingsmotoren. Voordien richtte men zich alleen op stoomtractie.

Technische gegevens
Fabrikant: Orenstein & Koppel, werk Montania, Nordhausen (D)
Fabrieksnummer: 10249
Bouwjaar: 1940
Type: RL1c
Motor: eencilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 14 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 2685 mm
Grootste breedte: 1250 mm
Maximale hoogte: 1565 mm
Gewicht dienstvaardig: 3000 kg
Maximum snelheid: 14,5 km/h
Huidige staat: rijvaardig