Motorloc 84

Deze Diema-locomotief van het standaardtype DL8, met een motorvermogen van 9 pk, is in 1951 door IVB geleverd aan de Purit Maatschappij in Drenthe, waar ze dienst deed onder nummer D1.
Van de DL8 heeft Diema er tussen 1950 en 1970 in totaal 268 gebouwd, waarvan er 18 in Nederland terecht zijn gekomen. Met een gewicht van 2 ton was het een licht locje dat bij Nederlandse en Duitse veenderijen veelvuldig kon worden aangetroffen. Alleen de Purit had er al drie.
De eerste DL8’s, ook de onze, waren voorzien van een watergekoelde, horizontaal liggende Deutz-motor van het type MAH 914. Vanaf medio 1954 voorzag Diema de DL8 van staande luchtgekoelde Deutz-motoren van de serie F1L 612/712/812. Door die staande motor kon ook het frame met zo’n 15 cm worden ingekort.

Het smalspoornetwerk van de Purit Maatschappij, sinds 1924 een onderdeel van het Norit-concern, lag in het Amsterdamsche Veld tussen Weiteveen en Zwartemeer, waar ze het dieper gelegen zwarte veen won. Die grondstof verwerkte ze in haar fabrieken in Klazienaveen tot actieve koolstof, dat gebruikt wordt voor drainagesystemen en de bekende Norittabletten.
Voor de afvoer van de turf werd tot het einde van de vervening, in 1995, smalspoor ingezet. Vooral in de laatste jaren was dat smalspoornetwerk simpel van opzet. Er was een overslagpunt aan de Kamerlingswijk, waar de turf vanuit de turfwagens via een transportband direct werd overgeladen in een vrachtwagen voor verder transport naar de fabriek. Vanaf het overslagpunt liep de lijn 1-2 kilometer naar het zuiden om te vertakken naar de verschillende ontginningen.

De Diepholzer Maschinenfabrik (Diema) werd in 1879 opgericht door Fritz Schöttler. In eerste instantie bouwde men hoofdzakelijk landbouwmachines. In 1924 begint de productie van smalspoor-motorlocomotieven. Ondanks het feit dat men vanaf 1990 nog veel locomotieven exporteerde, ging het bedrijf in 1993 failliet. Diema had een uitgebreid aanbod aan locomotieven van verschillende afmetingen. In onze collectie zijn er dan ook veel bewaard gebleven. Vrijwel alle Diema’s zijn geleverd door IVB uit Zwolle (het In- en Verkoopkantoor voor Bouwmaterialen N.V). Zij was jarenlang de importeur van Diema locomotieven en andere smalspoormaterieel. IVB had ook een omvangrijk park diesellocomotieven, rails en wagens voor de verhuur.

Technische gegevens
Fabrikant: Diepholzer Maschinenfabrik, Diepholz (D)
Fabrieksnummer: 1464
Bouwjaar: 1951
Type: DL8
Motor: Deutz MAH 914, eencilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 8/9 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 2400 mm
Grootste breedte: 990 mm
Maximale hoogte: 1380 mm
Gewicht dienstvaardig: 2250 kg
Maximum snelheid: 8 km/h
Huidige staat: rijvaardig