Motorloc 83

In 1953 schafte Aannemingsmaatschappij W. Rasenberg & Zn uit Breda bij importeur Spoorijzer twee nieuwe Rustons 30DL aan, waarvan deze bewaard is gebleven. Na 27 jaar actieve dienst bij Rasenberg verhuisde de loc naar de Stichting tot Opleidingen van Machinisten voor Aannemersbedrijven (SOMA) in Ede (en later in Harderwijk). Op een groot oefenterrein leerden aankomende machinisten daar de fijne kneepjes van het werken aan de weg. Toen smalspoor geen rol van betekenis meer speelde, verhuisde ze naar het aanpalende Wegenbouwmuseum. Na wat omzwervingen belandde ze in 2019 uiteindelijk bij ons. We hebben heel wat Rustons in onze collectie, maar dit is de enige 30DL.

Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.

De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.

Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 359160
Bouwjaar: 1953
Type: 30DL
Motor: driecilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 30 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3061 mm
Grootste breedte: 1251 mm
Maximale hoogte: 1930 mm
Gewicht dienstvaardig: 4570 kg
Maximum snelheid: 14 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status