Motorloc 82

Deze locomotief, een Deutz OME117F, heeft dienstgedaan bij het Baggerbedrijf Gebr. Ekelschot in Harmelen. Dat bedrijf nam de locomotief over van de in 1974 gesloten vlamovensteenfabriek M.P.Splinter in Willeskop en gebruikte haar enkele malen bij een baggerproject. Dat was geen succes, het steeds verleggen van het spoor was een hoop werk en ontsporingen schenen regelmatig voor te komen.

Net als onze locs 28 en 42 is dit een door Spoorijzer Delft gereviseerde locomotief uit haar verhuurpark. In de jaren 1954-1957 heeft Spoorijzer 43 vooroorlogse Deutz-locs van de types OME117F, OMZ117F en OMZ122F gemoderniseerd. Deze locomotief kreeg een nieuwe luchtgekoelde Deutz-motor van het type A1L514 (motornummer 1782051) met een vermogen van 12,5 pk. Deze motor werd door Deutz aan Spoorijzer geleverd op 25 november 1955. Spoorijzer heeft op het motorschot een plaatje aangebracht met het motornummer en aan de achterzijde een grote rechthoekige Spoorijzer plaat gezet, die helaas niet meer aanwezig is. De originele ovale Deutz fabrieksplaat is door Spoorijzer verwijderd. Wij weten dus niet wat het fabrieksnummer en het bouwjaar van de locomotief zijn.

Spoorijzer reviseerde de OME117F zowel met een eencilinder A1L514-motor (onze loc) als met een tweecilinder A2L514-motor. Uit de aantekeningen op de folder op deze pagina weten we ook de prijzen die Spoorijzer rekende. De eencilinder-versie kostte 9850 gulden, de tweecilinder met elektrische startmotor 14.250 gulden. Naar wens was een tweedehandse OME117F ook leverbaar met de originele oude motor. De prijs bedroeg dan 6000 gulden.

In 1864 werd in Keulen de N.A. Otto & Cie opgericht door Eugen Langen en Nicolaus Otto. Deze Keulse fabriek kan worden aangemerkt als oudste motorenfabriek ter wereld. In 1869 verhuisde het bedrijf naar Deutz en vanaf 1872 heette het Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. In 1892 begon het bedrijf locomotieven te bouwen. Kenmerkend voor de Deutz smalspoorlocomotieven is de koppelstang die de aangedreven achteras verbindt met de vooras. Vanaf 1897 bouwde Deutz dieselmotoren. Zoals alle Duitse locomotieffabrieken heeft ook de firma Deutz locomotieven gemaakt voor het Duitse leger. Op vele foto’s over de militaire spoorbanen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog zijn dan ook Deutz locomotieven te zien. In 1970 stopte de productie van diesellocomotieven.

Technische gegevens
Fabrikant: Deutz, Keulen (D)
Fabrieksnummer: onbekend
Bouwjaar: 1932-1941
Type: OME117F
Motor: A1L514, eencilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Vermogen: 12,5 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3200 mm
Grootste breedte: 1150 mm
Maximale hoogte: 1730 mm
Gewicht dienstvaardig: 2750 kg
Maximum snelheid: 15 km/h
Huidige staat: wordt gerestaureerd

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.