Motorloc 72

Deze locomotief, een Schöma CHL20G, is in 1973 door Oving Spoor uit Hendrik-Ido-Ambacht geleverd aan de Schotse vestiging van Key & Kramer Ltd. in Invergordon. Daar deed de loc dienst tot 1990. In dat jaar kwam ze naar de vestiging van Key & Kramer in Maassluis. De loc heeft net als onze loc 1, ook een CHL20G, een moderne hydrostatische aandrijving.

Key & Kramer voorzag stalen pijpen voor het transport van onder andere olie en gas aan de binnenzijde van een bekleding van asfalt om corrosie te voorkomen. In de loop der tijden werd de samenstelling van de beschermende laag veranderd en sprak men van coaten of bitumeren. Bij dat proces zette het bedrijf smalspoor in. De te coaten buizen werden op lange smalspoorwagens geladen die met behulp van een kabel door een coatinginstallatie werden geleid. Het voor- en natransport vond plaats met locomotieven. Men gebruikte zowel smalspoor met een spoorwijdte van 700 als 900 mm.
In 1993 werd Key & Kramer overgenomen door Hak-Conline dat het smalspoor afschafte. De nog aanwezige locomotieven werden nog een paar jaar achter de hand gehouden door de Materieeldivisie van Hak, maar daarna afgestoten. Onze loc kwam via een particulier in Hellevoetsluis in 1999 in onze collectie terecht.

In 1879 richtte Fritz Schöttler de Diepholzer Maschinenfabrik (Diema) op. De fabriek bouwde hoofdzakelijk landbouwmachines. In 1913 ging de firma over naar zijn drie zonen Fritz, Christoph en Heinrich. Zij begonnen in 1924 met de productie van smalspoormotorlocomotieven. Christoph Schöttler verliet het bedrijf, na een meningsverschil over het productieprogramma, en richtte in 1930, ook in Diepholz, de firma Christoph Schöttler Maschinenfabrik GmbH (Schöma) op. Als firmanaam gebruikte hij eerst de afkorting Schömag, wat enige jaren later in Schöma werd veranderd. In de begintijd zette hij de productie van landbouwmachines en tractoren voort, maar al snel nam hij de bouw van spoorwegvoertuigen ter hand. Schöma werd een van de belangrijkste fabrikanten van smalspoorlocomotieven en werkmaterieel voor de spoorwegen. De firma bestaat nog steeds en levert en verhuurt veel locomotieven die worden gebruikt bij de aanleg van geboorde tunnels en metrolijnen.

Technische gegevens
Fabrikant: Schöma, Diepholz (D)
Fabrieksnummer: 3848
Bouwjaar: 1973
Type: CHL20G
Motor: Deutz, tweecilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Versnellingen: traploos hydrostaat
Vermogen: 26 pk
Spoorwijdte: 900 mm
Lengte over de buffers: 2500 mm
Grootste breedte: 1280 mm
Maximale hoogte: 1800 mm
Gewicht dienstvaardig: 2750 kg
Maximum snelheid: 10 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status