Motorloc 59
Deze Hatlapa Junior is in gebruik geweest bij een tuinderij in Nieuw-Vennep. Ze is in 1994 aan onze collectie toegevoegd. Toen miste ze al haar achterwand. In 2024 hebben we die nieuw gemaakt naar oud model. Het is een handzaam locomotiefje dat we regelmatig meenemen naar externe optredens.
Op 11 november 1919 werd door Ingenieur Max Hatlapa de Uetersener Maschinenfabrik opgericht. Men vervaardigde aanvankelijk verschillende soorten scheepslieren, machines voor bakkerijen, kranen en aggregaten. In 1933 ging Max Hatlapa een samenwerkingverband aan met Hans Strüver (eigenaar van Strüver Aggregatebau KG uit Hamburg) wat vanaf 1937 resulteerde in de productie van kleine diesellocomotieven die bekend zijn onder de naam Schienenkuli. In totaal werden er tot 1942 meer dan 200 Schienenkulis voor Strüver vervaardigd.
Na de oorlog vervaardigde Hatlapa vanaf 1947 locomotieven in eigen beheer en naar eigen ontwerp. De laatste locomotief werd in 1955 geproduceerd. In totaal werden er tussen 1947 en 1955 ongeveer 300 locomotieven gebouwd.
Hatlapa produceerde verschillende typen smalspoorlocomotieven, de Baby van 5 pk, de Junior, Senior, Hatlapa 9 en de Hatlapa 12. Naast smalspoorlocomotieven werd vanaf 1949 door Hatlapa een serie normaalsporige rangeerlocs vervaardigd.
Technische gegevens
Fabrikant: Hatlapa Uetersener Maschinenfabrik, Uetersen (D)
Fabrieksnummer: 4281
Bouwjaar: 1950
Type: Junior
Motor: Deutz MAH711, eencilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 6 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 1960 mm
Grootste breedte: 980 mm
Maximale hoogte: 1240 mm
Gewicht dienstvaardig: 830 kg
Maximum snelheid: 8 km/h
Huidige staat: rijvaardig