Motorloc 58
Van deze locomotief, een Ruston 20DL, zijn er tussen april 1940 en september 1963 in totaal 1198 gebouwd. Onze locomotief was eigendom van Loonbedrijf Aad de Klerk uit Koudekerk aan den Rijn. De Klerk haalde in opdracht van kleiwarenfabrieken langs de Oude Rijn klei uit de polders. Men bracht de klei met de trein naar de Lage Rijndijk en vandaar ging de lading per vrachtwagen naar de verschillende kleiwarenfabrieken.
In de jaren ’70 is de huidige 33 pk sterke Hatz-motor ingebouwd die de oorspronkelijk Ruston-motor van 20 pk verving. Omdat de Hatz motor veel meer toeren maakt dan de oorspronkelijke motor en er veel te hard werd gereden met de locomotief, is de derde versnelling vergrendeld. Begin jaren ’80 is De Klerk overgenomen door Dakpannenfabriek Van Oordt. Van Oordt beschikte daarmee, naast haar eigen materieel met een spoorwijdte van 600 mm, ook over materieel voor 700 mm.
In 1994 is de locomotief is, samen met loc 57 en een aantal kipwagens, opgenomen in onze collectie.
Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.
De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.
Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 354014
Bouwjaar: 1953
Type: 20DL
Motor: Hatz driecilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Vermogen: 33 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3010 mm
Grootste breedte: 1251 mm
Maximale hoogte: 1492 mm
Gewicht dienstvaardig: 3300 kg
Maximum snelheid: 20 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: B-status