Motorloc 57

Deze locomotief, een Ruston 20DL, heeft gereden bij Dakpannenfabriek Van Oordt in Alphen aan den Rijn. Van dit type zijn er tussen april 1940 en september 1963 in totaal 1198 gebouwd.

Van Oordt had concessie om klei te winnen voor de dakpannenfabricage op de noordoever van de Oude Rijn (de lage zijde) tussen Leiderdorp en Alphen. De klei werd per spoor naar de rivieroever gebracht en vervolgens in vrachtwagens overgeladen en naar de fabriek vervoerd.
Van Oordt bezat drie diesellocomotieven, een Spoorijzer RT 8, een O&K RL1a en deze Ruston. De locomotief is oorspronkelijk gebouwd voor een spoorwijdte van 700 mm, maar in de jaren ’60 door Oving in Hendrik-Ido-Ambacht omgespoord naar 600 mm. In de jaren ’70 is de huidige 32,5 pk sterke Deutz-motor ingebouwd die de oorspronkelijke Ruston-motor van 20 pk verving.
In 1994 is de locomotief is, samen met loc 58 en een aantal kipwagens, opgenomen in onze collectie.

Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.

De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.

Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 320559
Bouwjaar: 1951
Type: 20DL
Motor: Deutz driecilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Vermogen: 32,5 pk
Spoorwijdte: 600 mm
Lengte over de buffers: 3010 mm
Grootste breedte: 1251 mm
Maximale hoogte: 1492 mm
Gewicht dienstvaardig: 3300 kg
Maximum snelheid: 15 km/h
Huidige staat: rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status