Motorloc 48

Deze locomotief, een Ruston LAT, is in 1955 aangeschaft door de Eerste Zundertse Steenfabriek in Zundert bij importeur Spoorijzer in Delft. Uiteindelijk kwam ze terecht bij Transportbedrijf Coppens uit Etten-Leur die haar aan ons schonk.

In de vroege jaren ’50 introduceerde Ruston & Hornsby nieuwe typen locomotieven die de succesvolle voorgangers – de DL-serie – moesten aflossen. Het zijn de LAT en de LBT (L: locomotive, A of B: de gewichtsklasse en T: voor bovengronds gebruik. De ondergrondse versie was de LBU). De locs krijgen een veel compactere vorm en een hydraulische drie-versnellingsbak. De LAT is iets lichter van gewicht en heeft een minder sterke motor dan de LBT. In Nederland komen via Spoorijzer 16 LAT’s terecht die alle geleverd worden in de periode 1954 – 1956.

Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Deze DL-serie werd voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk. Het was een succesvol ontwerp, waarvan er alleen al in Nederland door Spoorijzer in totaal 272 zijn verkocht. Toen dit ontwerp medio vijftiger jaren werd opgevolgd door de Ruston LAT en LBT, was de inzet van smalspoor al over haar hoogtepunt heen, waardoor Spoorijzer er van deze serie maar 27 heeft kunnen afzetten.

De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.

Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 375359
Bouwjaar: 1955
Type: LAT
Motor: tweecilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 20 pk
Spoorwijdte: 600 mm
Lengte over de buffers: 2260 mm
Grootste breedte: 1100 mm
Maximale hoogte: 2000 mm
Gewicht dienstvaardig: 3500 kg
Maximum snelheid: 15 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status