Motorloc 47
Deze locomotief heeft gereden bij de Leidsche Duinwater Maatschappij (LDM) in de Katwijkse Zuidduinen. Het is een Ruston 20DL. In totaal zijn er 1198 locomotieven van dit type gebouwd in de periode april 1940 tot september 1963. De locomotief is begin jaren zeventig door de LDM gekocht als vervanging van een andere, totaal versleten Ruston-dieselloc. Uiteindelijk bleek na een dienstperiode van iets meer dan 10 jaar dat ook van deze Ruston de motor versleten was. De locomotief is, na het opbreken van het smalspoornet in de Katwijkse duinen, samen met een kipwagen als monument op het terrein van het pompstation in Katwijk gezet. Uiteindelijk zijn de loc en de kipwagen in 2000 aan ons geschonken.
Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.
De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.
Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 260705
Bouwjaar: 1948
Type: 20DL
Motor: tweecilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 20 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3010 mm
Grootste breedte: 1251 mm
Maximale hoogte: 1492 mm
Gewicht dienstvaardig: 3300 kg
Maximum snelheid: 14 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status