Motorloc 42

Dit is een Deutz OMZ122F die in 1939 aan Spoorijzer Delft is geleverd en waarschijnlijk in het verhuurpark is opgenomen. In de jaren 1954-1957 heeft Spoorijzer 43 vooroorlogse Deutz-locs gemoderniseerd, waarvan wij er meerdere in onze collectie hebben. Naast deze loc zijn dat ook onze locs 28 en 82. Deze locomotief kreeg een nieuwe luchtgekoelde Deutz-motor van het type A4L514 (cilindernummers 1139592/95) met een vermogen van 45 pk. Bij die revisie zijn ook meteen de ramen vergroot.

De loc is door Spoorijzer op 2 september 1959 voor 21.000 gulden geoffreerd aan NV Steenfabriek v.h. Th.G.J. Daams in Lobith en op 18 september 1959 geleverd. Daar heeft ze tot 1975 dienstgedaan bij Steenfabriek Copera in Lobith (600 mm), een van de drie steenfabrieken die deel uitmaakten van het concern van Daams.

In het voorjaar van 2019 zijn we begonnen met de restauratie. Daarbij wordt de motor volledig gereviseerd. Ook worden delen van het plaatwerk vernieuwd en wordt ze omgespoord naar 700 mm. De locomotief, die motorisch gelijk is aan onze loc 76, krijgt ook een vacuümrem voor het trekken van reizigerstreinen.

In 1864 werd in Keulen de N.A. Otto & Cie opgericht door Eugen Langen en Nicolaus Otto. Deze Keulse fabriek kan worden aangemerkt als oudste motorenfabriek ter wereld. In 1869 verhuisde het bedrijf naar Deutz en vanaf 1872 heette het Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. In 1892 begon het bedrijf locomotieven te bouwen. Kenmerkend voor de Deutz smalspoorlocomotieven is de koppelstang die de aangedreven achteras verbindt met de vooras. Vanaf 1897 bouwde Deutz dieselmotoren. Zoals alle Duitse locomotieffabrieken heeft ook de firma Deutz locomotieven gemaakt voor het Duitse leger. Op vele foto’s over de militaire spoorbanen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog zijn dan ook Deutz locomotieven te zien. In 1970 stopte de productie van diesellocomotieven.

Technische gegevens
Fabrikant: Deutz, Keulen (D)
Fabrieksnummer: 25768
Bouwjaar: 1936
Type: OMZ122F
Motor: Deutz A4L514, viercilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Vermogen: 47 pk
Spoorwijdte: 600/700 mm
Lengte over de buffers: 4500 mm
Grootste breedte: 1600 mm
Maximale hoogte: 2600 mm
Gewicht dienstvaardig: 7000 kg
Maximum snelheid: 17,5 km/h
Huidige staat: wordt gerestaureerd