Motorloc 41
Deze locomotief, een Ruston 48DLU, is op 1 november 1950 door Spoorijzer Delft nieuw geleverd aan de Hollandsch-Duitsche Steenfabriek in Spijk. De loc deed daar dienst onder het nummer 2 en vervoerde klei van de kleiput naar de fabriek. In totaal zijn er 1127 machines van het type 48DL gebouwd in de periode januari 1943 tot april 1967. De 48DLU was een subcategorie met een iets kleiner motorvermogen. De locomotief is in 1988 aan onze collectie toegevoegd.
Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.
De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.
Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 300536
Bouwjaar: 1950
Type: 48DLU
Motor: viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 44 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3600 mm
Grootste breedte: 1280 mm
Maximale hoogte: 1950 mm
Gewicht dienstvaardig: 7000 kg
Maximum snelheid: 16 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: geen status