Motorloc 40
Deze locomotief, een Ruston 48DL, is op 6 april 1948 door Spoorijzer Delft nieuw geleverd aan Steenfabriek Daams in Lobith voor de prijs van 18.500 gulden. Later ging ze naar de Hollandsch-Duitsche Steenfabriek in Spijk, die deel uitmaakte van het zelfde concern. Bij beide fabrieken deed de loc dienst onder het nummer 1 en vervoerde ze klei van de kleiput naar de fabriek. In 1988 is de locomotief aan onze collectie toegevoegd.
Eind 2017 zijn we begonnen met de restauratie die in het voorjaar van 2018 werd afgerond. Het bijzondere aan deze locomotief is dat er na buitendienststelling bij de steenfabriek in 1975 niets aan was veranderd. De motor liep, maar er moest wel het nodige aan gebeuren. De keuze werd gemaakt om de locomotief technisch in orde te maken maar het uiterlijk te laten zoals ze bij de steenfabriek was aangetroffen. Het interieur van de cabine en de motor zijn wel schoongemaakt en van een nieuwe verflaag voorzien.
Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.
De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.
Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 256302
Bouwjaar: 1948
Type: 48DL
Motor: viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 48 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3600 mm
Grootste breedte: 1280 mm
Maximale hoogte: 1950 mm
Gewicht dienstvaardig: 7000 kg
Maximum snelheid: 16 km/h
Huidige staat: rijvaardig