Motorloc 35
In 1944 bestelde de Nederlandse regering in ballingschap bij Whitcomb Locomotive Works 25 smalspoorlocomotieven (fabrieksnummers 40305 – 40329) ten behoeve van de wederopbouw. Op de zijkant van elke loc was de tekst NEDERLAND met een volgnummer aangebracht (zie de foto van de NEDERLAND 15).
Na aankomst in Rotterdam in 1946 werden tien locomotieven (waaronder onze locs 35 en 36) aangekocht door Oving Spoor (ODS) uit Hendrik-Ido-Ambacht. Vijftien locs gingen naar Spoorijzer in Delft. Oving en Spoorijzer voegden de locs toe aan hun verhuurpark. De grote, logge machines waren in Nederland geen succes. Het bedieningsgemak en de ergonomie waren matig. Zo moest de machinist via de achterkant van de loc naar binnen kruipen. Ook hadden ze, zoals gebruikelijk bij Amerikaanse smalspoorlocs, een volledig open machinistenhuis. Oving heeft er aan de voorkant nog een staalplaat in gezet met een kleinere raamopening die was voorzien van glas; van de Spoorijzer-locs zijn alleen foto’s bekend met een geheel open machinistenhuis.
In 1964 werd onze loc met ruim 10.000 werkuren aan de kant gezet, maar gelukkig door ODS bewaard. In 1987 is ze aan onze collectie toegevoegd.
Whitcomb Locomotive Works was al in 1929 een onderdeel geworden van de veel grotere Baldwin Locomotive Company. Vanaf 1952 hevelde Baldwin een steeds groter deel van de productie van Whitcomb over naar de eigen fabriek. Toen Baldwin in 1956 de fabriekspoorten sloot, viel daarmee, na de productie van meer dan 5000 locomotieven, ook het doek voor Whitcomb.
Technische gegevens
Fabrikant: Whitcomb Locomotive Works, Rochelle (VS)
Fabrieksnummer: 40311
Bouwjaar: 1945
Type: 5DM19B
Motor: Caterpillar, viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 39 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3380 mm
Grootste breedte: 1250 mm
Maximale hoogte: 2140 mm
Gewicht dienstvaardig: 5000 kg
Maximum snelheid: 16 km/h
Huidige staat: rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: B-status