Motorloc 29
Van deze locomotief, een MSZ130, heeft Jung er tussen 1929 en 1933 in totaal 93 gefabriceerd, waarvan deze naar alle waarschijnlijkheid het laatst overgebleven exemplaar is. Er zijn er via Oving, de importeur van Jung locomotieven, vijf naar Nederland geëxporteerd. Twee daarvan werden door Oving opgenomen in haar verhuurpark, twee andere werden geleverd aan het aannemersbedrijf Den Breejen van den Bout. Onze locomotief is gebouwd in 1929 en heeft tot 1948 dienst gedaan op Steenfabriek De Ossenwaard in Hagestein. Toen de locomotief in dat jaar voor een revisie werd aangeboden aan Oving, viel de prijs kennelijk zo tegen dat men besloot afstand van de machine te doen. Bij Oving is de locomotief altijd als een soort museumlocomotief apart gehouden. In 1988 stond men haar aan ons af.
De locomotief heeft een watergekoelde tweetaktmotor en maakt voor de koeling van de motor geen gebruik van een radiateur maar van een grote waterbak die zich achterop de machine bevindt. In de periode van 2011 tot 2012 is de motor bij ons voorzien van nieuwe drijfstanglagers, omdat de oude niet meer passend waren. Tevens is het smeersysteem geheel gereviseerd. In juni 2014 is de revisie succesvol afgerond.
Veel kilometers maakt deze oude dame niet meer. Ze steekt haar neus alleen buiten de deur tijdens speciale evenementen.
In 1885 richten Arnold Jung en Christian Staimer in Jungenthal hun locomotieffabriek op. In dat jaar levert men ook de eerste stoomlocomotief af, een smalspoorloc. Na het overlijden van Staimer in 1888 gaat Arnold Jung alleen verder en bouwt hij de fabriek uit tot een van de grotere locomotieffabrieken van Duitsland. In 1927 begint Jung met de bouw van diesellocomotieven. Kenmerkend voor vrijwel alle smalspoorlocs van Jung zijn de tweetaktmotoren. Dergelijke motoren hebben maar heel weinig bewegende delen en zijn daardoor zeer betrouwbaar. Vanaf 1976 bouwt Jung geen locomotieven en stoomketels meer. In 1993 wordt de productie geheel gestaakt en de fabriek gesloten.
Jung-motorlocomotieven werden in Nederland veel gebruikt. Als importeur en ook als verhuurder voor klanten die maar kort een locomotief nodig hadden, trad Oving Spoor uit Rotterdam op, later ODS Spoor te Hendrik-Ido-Ambacht.
Technische gegevens
Fabrikant: Arnold Jung, Jungenthal (D)
Fabrieksnummer: 4658
Bouwjaar: 1929
Type: MSZ130
Motor: tweecilinder, tweetakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 20 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3480 mm
Grootste breedte: 1165 mm
Maximale hoogte: 2320 mm
Gewicht dienstvaardig: 4900 kg
Maximum snelheid: 8 km/h
Huidige staat: rijvaardig