Motorloc 28

Deze locomotief, een Deutz OMZ117F, heeft tot 1978 gereden bij Betonwarenfabriek De Ringvaart in Hillegom. Het is net als onze locs 42 en 82 een door Spoorijzer Delft gereviseerde locomotief uit haar verhuurpark. In de jaren 1954-1957 heeft Spoorijzer 43 vooroorlogse Deutz-locs van de types OME117F, OMZ117F en OMZ122F gemoderniseerd. Deze locomotief kreeg een nieuwe luchtgekoelde Deutz-motor van het type A2L514 (cilindernummers 2101976/77) met een vermogen van 26 pk. Deutz leverde deze motor aan Spoorijzer op 19 oktober 1956. Bij de revisie zijn ook de cabineramen vergroot, waardoor een beter zicht op de baan werd verkregen. Spoorijzer verwijderde de oorspronkelijke fabrieksplaten – er was immers sprake van een nieuwe locomotief met nieuwe motor – waardoor we het precieze fabrieksnummer en bouwjaar nu niet meer kunnen achterhalen.

Spoorijzer reviseerde de OMZ117F zowel met een tweecilinder A2L514-motor  als met een driecilinder A3L514-motor. Onze loc kreeg een tweecilinder-motor

De locomotief had bij De Ringvaart vlak voor buitendienststelling nog een revisie van het onderstel gehad. In 2011 hebben wij de assen en aspotten opnieuw gereviseerd en is het smeersysteem van de assen aangepast. Tevens heeft de locomotief een complete schilderbeurt gehad en zijn originele details weer aangebracht.

In 1864 werd in Keulen de N.A. Otto & Cie opgericht door Eugen Langen en Nicolaus Otto. Deze Keulse fabriek kan worden aangemerkt als oudste motorenfabriek ter wereld. In 1869 verhuisde het bedrijf naar Deutz en vanaf 1872 heette het Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. In 1892 begon het bedrijf locomotieven te bouwen. Kenmerkend voor de Deutz smalspoorlocomotieven is de koppelstang die de aangedreven achteras verbindt met de vooras. Vanaf 1897 bouwde Deutz dieselmotoren. Zoals alle Duitse locomotieffabrieken heeft ook de firma Deutz locomotieven gemaakt voor het Duitse leger. Op vele foto’s over de militaire spoorbanen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog zijn dan ook Deutz locomotieven te zien. In 1970 stopte de productie van diesellocomotieven.

Technische gegevens
Fabrikant: Deutz, Keulen (D)
Fabrieksnummer: onbekend
Bouwjaar: 1932-1942
Type: OMZ117F
Motor: A2L514, tweecilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Vermogen: 26 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3120 mm
Grootste breedte: 1150 mm
Maximale hoogte: 2350 mm
Gewicht dienstvaardig: 4600 kg
Maximum snelheid: 15,5 km/h
Huidige staat: rijvaardig