Motorloc 22

Deze locomotief heeft gereden bij Steenfabriek Ariëns Meijnerswijk in Arnhem. Het is een Ruston van het type 48DL. In totaal zijn er 1127 locomotieven van dit type gebouwd in de periode januari 1943 tot april 1967. Toen de loc in 1985 in onze collectie werd opgenomen, was ze niet rijvaardig en was de cabine aan de achterkant zwaar ingedeukt door een onzachte aanraking met een sleepbak van een dragline.

Eind 2017 zijn we begonnen met de restauratie die begin 2020 werd afgerond. Voor deze locomotief is de keuze gemaakt om haar terug te brengen in de aflevertoestand van Ruston.

Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.

De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.

Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 256300
Bouwjaar: 1948
Type: 48DL
Motor: viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 48 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3537 mm
Grootste breedte: 1283 mm
Maximale hoogte: 2020 mm
Gewicht dienstvaardig: 7120 kg
Maximum snelheid: 16 km/h
Huidige staat: rijvaardig

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.