Motorloc 12

Deze locomotief, een Deutz OME117F, heeft dienstgedaan bij de firma Strijland in Uithoorn. Net als talloze andere aannemersbedrijven maakte Strijland gebruik van smalspoor. Dat materieel had men in eigendom. In 1981 werd het hele materieelpark van de hand gedaan en hebben wij alles overgenomen. Daarmee kregen we de beschikking over drie motorlocomotieven, een twintigtal plateau- en kipwagens, een aanzienlijke hoeveelheid spoor en tal van reserveonderdelen als wielstellen en aspotten.
Een van de locomotieven was deze vooroorlogse Deutz. Ze heeft nog haar originele dieselmotor. Uiterlijk is ze gelijk aan onze andere OME117F (motorloc 82). Maar onder de motorkap is alles anders. Loc 82 is door Spoorijzer Delft in de jaren ’50 voorzien van een nieuwe luchtgekoelde Deutz-motor van het type A1L514.

In 1864 werd in Keulen de N.A. Otto & Cie opgericht door Eugen Langen en Nicolaus Otto. Deze Keulse fabriek kan worden aangemerkt als oudste motorenfabriek ter wereld. In 1869 verhuisde het bedrijf naar Deutz en vanaf 1872 heette het Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. In 1892 begon het bedrijf locomotieven te bouwen. Kenmerkend voor de Deutz smalspoorlocomotieven is de koppelstang die de aangedreven achteras verbindt met de vooras. Vanaf 1897 bouwde Deutz dieselmotoren. Zoals alle Duitse locomotieffabrieken heeft ook de firma Deutz locomotieven gemaakt voor het Duitse leger. Op veel foto’s van de militaire spoorbanen in de Eerste en Tweede Wereldoorlog zijn dan ook Deutz locomotieven te zien. In 1970 stopte de productie van diesellocomotieven.

Technische gegevens
Fabrikant: Deutz, Keulen (D)
Fabrieksnummer: 25706
Bouwjaar: 1939
Type: OME117F
Motor: eencilinder, tweetakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 13 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3200 mm
Grootste breedte: 1150 mm
Maximale hoogte: 1730 mm
Gewicht dienstvaardig: 2750 kg
Maximum snelheid: 15 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig