Motorloc 7
Deze locomotief is een MD2 van Orenstein & Koppel. De MD-serie waren de eerste O&K-locs die grotendeels gelast waren in plaats van geklonken. Ze werden vanaf 1935/’36 geleverd. Het waren ook de eerste O&K-locomotieven met dieselmotoren naar een eigen ontwerp. Overigens is de originele O&K-motor van deze loc in de Rotterdamse tijd verloren gegaan. De motor die er nu in zit, is een Deutz dieselmotor, afkomstig van een gesloopte diesellocomotief van de Amsterdamse Waterleiding. Onze loc heeft altijd dienstgedaan bij de Rotterdamse Drinkwaterleiding onder het nummer 122. Fabrieksnummer en bouwjaar zijn niet bekend, omdat de archieven van de Drinkwaterleiding tijdens het bombardement op Rotterdam in mei 1940 verloren zijn gegaan.
In 1977 sloot de Rotterdamse Drinkwaterleiding haar terrein aan de Honingerdijk. Daar lag toen nog een wijd vertakt smalspoornet met een spoorwijdte van 600 mm met veel wissels. De rails, de vier locomotieven (nu onze locs 6, 7, 8 en 9) en een deel van het rollend materieel zijn destijds aan ons overgedragen. Alle vier de locomotieven zijn in 1977 omgespoord in de werkplaats van de HTM in Den Haag naar een spoorwijdte van 700 mm.
Benno Orenstein en Arthur Koppel richten op 1 april 1876 in Berlijn Orenstein & Koppel op. Men begon als machinefabriek, maar specialiseerde zich al snel tot fabrikant van locomotieven en wagons. Daarnaast onderhield Arthur Koppel een eigen handelsfirma, die ook in smalspoor van andere bouwers handelde.
In 1912 nam Orenstein & Koppel de firma Gerlach & König in Nordhausen over. Gerlach & König was gespecialiseerd in het bouwen van locomotieven met verbrandingsmotoren (petroleum, benzine en diesel). Met die overname beschikte O&K in één klap over de technologie van verbrandingsmotoren. Voordien richtte men zich alleen op stoomtractie. Gerlach & König verkocht haar locomotieven onder de merknaam Montania. Vanwege de goede reputatie bleef O&K de locs ook aanduiden met het voorvoegsel Montania. In de aannemerij werden alle motorlocomotieven Montania’s genoemd. Zo werd de merknaam een soortnaam.
Technische gegevens
Fabrikant: Orenstein & Koppel, werk Montania, Nordhausen (D)
Fabrieksnummer: ?
Bouwjaar: 1936 – 1940
Type: MD2
Motor: Deutz, tweecilinder, viertakt, luchtgekoelde dieselmotor
Vermogen: 12 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3100 mm
Grootste breedte: 1250 mm
Maximale hoogte: 2150 mm
Gewicht dienstvaardig: 4500 kg
Maximum snelheid: 15,5 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status