Motorloc 6

Deze locomotief is een MD2 van Orenstein & Koppel. Ze heeft nog haar originele O&K-motor. De MD-serie waren de eerste O&K-locs die grotendeels gelast waren in plaats van geklonken. Het waren ook de eerste locomotieven met dieselmotoren naar een eigen ontwerp. De MD2 had een motor met twee cilinders, de MD1 met een en de MD3 met drie. Per cilinder bedroeg het vermogen 11 pk. De MD2 werd vanaf 1935/’36 geleverd.
Onze loc heeft altijd dienstgedaan bij de Rotterdamse Drinkwaterleiding onder het nummer 121. Fabrieksnummer en bouwjaar zijn niet bekend. Omdat de archieven van de Drinkwaterleiding tijdens het bombardement op Rotterdam in mei 1940 verloren zijn gegaan, is dit daar niet meer te achterhalen.
In 1977 sloot de Rotterdamse Drinkwaterleiding haar terrein aan de Honingerdijk. Daar lag toen nog een wijd vertakt smalspoornet met een spoorwijdte van 600 mm met veel wissels. De rails, de vier locomotieven (nu onze locs 6, 7, 8 en 9) en een deel van het rollend materieel zijn destijds aan ons overgedragen. Alle vier de locomotieven zijn in 1977 omgespoord in de werkplaats van de HTM in Den Haag naar een spoorwijdte van 700 mm.

Benno Orenstein en Arthur Koppel richten op 1 april 1876 in Berlijn Orenstein & Koppel op. Men begon als machinefabriek, maar specialiseerde zich al snel tot fabrikant van locomotieven en wagons. Daarnaast onderhield Arthur Koppel een eigen handelsfirma, die ook in smalspoor van andere bouwers handelde.
In 1912 nam Orenstein & Koppel de firma Gerlach & König in Nordhausen over. Gerlach & König was gespecialiseerd in het bouwen van locomotieven met verbrandingsmotoren (petroleum, benzine en diesel). Met die overname beschikte O&K in één klap over de technologie van verbrandingsmotoren. Voordien richtte men zich alleen op stoomtractie. Gerlach & König verkocht haar locomotieven onder de merknaam Montania. Vanwege de goede reputatie bleef O&K de locs ook aanduiden met het voorvoegsel Montania. In de aannemerij werden alle motorlocomotieven Montania’s genoemd. Zo werd de merknaam een soortnaam.

Technische gegevens
Fabrikant: Orenstein & Koppel, werk Montania, Nordhausen (D)
Fabrieksnummer: ?
Bouwjaar: 1936 – 1940
Type: MD2
Motor: O&K, tweecilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 22 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3100 mm
Grootste breedte: 1250 mm
Maximale hoogte: 2100 mm
Gewicht dienstvaardig: 4500 kg
Maximum snelheid: 15,5 km/h
Huidige staat: rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status