Motorloc 4
Van de historie van deze locomotief, een Ruston 48DL, is weinig bekend. Zij werd in 1977 ontdekt bij een sloperij in Berkel. De loc verkeerde in een uitstekende conditie en kon na een eenvoudige reparatie aan de versnellingsbak direct worden ingezet. Zo is ze al jaren een betrouwbare kracht. Eerst in de duinen en nu al weer jaren bij het Valkenburgse Meer.
Ruston & Hornsby Limited ontstond in 1918 toen Ruston, Proctor & Co. Ltd. uit Lincoln de firma Richard Hornsby & Sons Ltd. uit Grantham overnam. Beide bedrijven fabriceerden verbrandingsmotoren en motorlocomotieven. Richard Hornsby bouwde zijn eerste locomotief met verbrandingsmotor al in 1896. De eerste locomotief met verbrandingsmotor van Ruston, Proctor & Co. dateerde uit 1915. De motor liep op parafine.
In 1931 ontwierp Ruston & Hornsby voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk.
Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht.
De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.
Daarnaast bouwde Ruston ooit ook stoomlocomotieven, stoomtractoren en locomobielen. Ook fabriceerde men auto’s en, samen met het Amerikaanse Bucyrus, draglines.
Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 373374
Bouwjaar: 1954
Type: 48DL
Motor: viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 48 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3600 mm
Grootste breedte: 1280 mm
Maximale hoogte: 1950 mm
Gewicht dienstvaardig: 6000 kg
Maximum snelheid: 16 km/h
Huidige staat: rijvaardig