Houten bakkipwagens IRR

Deze wagens, ooit eigendom van de Internationale Rhein Regulierung (IRR), zijn in de vorige eeuw ingezet bij het op diepte houden en kanaliseren van de bovenloop van de Rijn op de Oostenrijks-Zwitserse grens. Of de wagens zelf een eeuw oud zijn, moet betwijfeld worden. Maar het model is dat in ieder geval wel. Op oude foto’s uit het begin van de vorige eeuw is hetzelfde type wagen zichtbaar.

Tot 2008 transporteerde de IRR steenslag en rotsblokken per smalspoor. Men had daarvoor een vrij lange baan met een spoorwijdte van 750 mm die een steengroeve in Oostenrijk verbond met de monding van de rivier in het Bodenmeer. Rond 2008 was het werk gereed en is het transport per smalspoor gestaakt. De baan is niet opgebroken, maar wordt nu gebruikt door de museumvereniging Rhein Schauen voor ritten met publiek. Het grootste deel van het materieel van de IRR  (alle locomotieven en personenwagens) is overgegaan in handen van de museumvereniging. Van het werkmaterieel heeft men van elke wagensoort 10 exemplaren bewaard. Wat overbleef is door de IRR rond 2007/2008 aangeboden aan smalspoorclubs. Zo zijn er diverse wagens terecht gekomen bij Duitse en Zwitserse smalspoorclubs. Ook wij hebben er zes. De wagens behouden hun oorspronkelijke IRR-nummers: K12, K30, K55, K178, K182 en K226.

In mei 2018 zijn we gestart met de restauratie. Daarbij moeten drie zaken worden aangepast:
– De wielstellen moeten worden omgespoord van 750 naar 700 mm.
– Het frame wordt in de breedte 50 mm versmald.
– En we vervangen de rotte delen van het houtwerk.
Onze wagens behouden hun oorspronkelijke IRR-nummers: K12, K30, K55, K178, K182 en K226. De K30 is inmiddels klaar. Momenteel zijn we bezig met de K178.

Technische gegevens
Fabrikant: Internationale Rheinregulierung, Rhein Schauen (O)
Fabrieksnummer: geen
Bouwjaar: –
Type: houten bakkipwagen
Gewicht: 1450 kg (Staal 820 kg)
Lengte onderstel: 3220 mm
Breedte onderstel: 1050 mm
Hoogte onderstel: 1100 mm
Lengte bak: 2660 mm
Breedte bak: 1050 mm
Inhoud bak: 4,5 m³
Spoorwijdte: was 750 mm; nu 700 mm
Huidige staat: in restauratie