Goederenwagen GTM GV 17

Deze post-bagagewagen voor de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij is in 1885 door Beijnes afgeleverd als DP 17 met een houten wagenbak bekleed met staande schroten. In 1928 wordt de postafdeling verwijderd door het tussenschot eruit te breken; in 1930 worden ook de deurtjes van de postpostafdeling verwijderd en de openingen dichtgemaakt met planken. De wagen gaat daarna verder als koerswagen GV 17.

In 1931 is de wagen betrokken bij een ongeluk in Laag-Keppel. Kop en zijwand zijn geheel ingedrukt en worden gerepareerd waarbij ijzer- en houtwerk worden gericht en vervangen. Waarschijnlijk is de wagen toen voorzien van stalen profielen en horizontale planken.

We hebben lang getwijfeld met welke wagen we nu precies van doen hadden. Onze wagen voldeed niet aan de kenmerken die in de naslagwerken te vinden waren. Pas toen de radstand werd gemeten, 1,65 meter, kwam de oplossing in zicht. Bij de GTM deden slechts twee wagens dienst met een radstand van 1,65 meter, namelijk de DP 16 en 17. De originele DP 16 is in 1916 afgevoerd en vervangen door een nieuwe DP 16 met een radstand van 1,80 meter. Dus na 1916 deed er nog maar een wagen dienst met een radstand van 1,65 meter, namelijk de DP 17, later GV 17. En dan valt alles op zijn plaats: veel klinkverbindingen zijn vervangen door boutverbindingen wat duidt op een verbouwing dan wel groot schadeherstel, hetgeen bij de GV 17 is uitgevoerd. Het gaat dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om de GSTM DP 17, later GTM GV 17, gebouwd door Beijnes in 1885.
Na te zijn gebruikt als schaftlokaal in Terborg, werd ze verkocht naar Ruurlo (15 km verderop) om daar na verblijf bij de Politiehondenvereniging bij een boer te belanden en in 2013 in onze collectie te worden opgenomen.

Al in 2014 wordt een begin gemaakt met de restauratie, maar pas in 2019 en 2020 komt de vaart er goed in. Begin 2021 is de wagen bijna helemaal klaar. Ze moet alleen nog worden voorzien van nieuwe aspotten.

Technische gegevens
J.J. Beijnes, Haarlem
Fabrieksnummer: –
Bouwjaar: 1885
Type: post-bagagewagen
Lengte: 4515 mm
Breedte origineel: 1870 mm
Breedte verbouwd: onbekend
Hoogte: 2820 mm
Radstand: 1650 mm
Spoorwijdte: nu 700 mm
Huidige staat: rijvaardig