Rijtuig P42
Dit rijtuig is het eerste gesloten rijtuig dat we in onze eigen werkplaats hebben gebouwd. De bouw startte in 1977. Veel geld was er niet. De chassisbalken waren afkomstig van een Volvo vrachtwagen. Voor de draaistellen werden wielstellen van zware kipwagens gebruikt. De bovenbouw bestond uit vierkant buisprofiel waarop met popnagels gegalvaniseerde platen werden vastgezet. Er werden hardglazen ruiten toegepast gevat in rubber raamlijsten. Omdat het rijtuig gereed moest zijn voor de speciale ritten ter ere van het honderdjarig bestaan van de Leidsche Duinwater Maatschappij in mei 1978, werden door de timmerlieden van de LDM houten langsbanken getimmerd.
Het rijtuig voldeed goed en was een welkome aanvulling op onze zitplaatscapaciteit, maar het gebruik van popnagels en buisprofiel bleek te leiden tot veel roestvorming. In 1989 zijn we om die reden begonnen aan een ingrijpende verbouwing, waarbij de gehele bovenbouw is vernieuwd. Al het plaatwerk en de complete vloer zijn verwijderd. Het kale frame werd waar nodig verstevigd en tegen corrosie behandeld. Vervolgens werd de wagenbak opnieuw opgebouwd, maar nu volledig uit hout. Banken en schuifdeuren uit oude Belgische coupérijtuigen van de Stoomtrein Goes-Borssele zorgden voor een authentiek interieur. In het voorjaar van 1991 kwam het rijtuig weer in dienst.
Technische gegevens
Fabrikant: eigenbouw NSS
Fabrieksnummer: geen
Bouwjaar: 1977-1978
Type: gesloten rijtuig
Aantal zitplaatsen: 25
Lengte: mm
Breedte: mm
Hoogte: mm
Radstand: mm
Truckstand: mm
Gewicht: 4,0 ton
Spoorwijdte: 700 mm
Huidige staat: rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: geen status