• De ketel van loc 607 is geïsoleerd en weer van haar oorspronkelijke beplating voorzien. Foto: Ivo Kaptein.

  • Met de grote foto’s, de tijdlijn en de vitrines met smalspoormaterieel heeft de lange achterwand een mooi aanzien gekregen. Foto: Pieter van der Ham.

  • Stoomtrein en stoombrandspuit ontmoeten elkaar tijdens het evenement ‘In Vuur en Vlam’, 22 april 2023. Foto: Hans Brinkel.

  • Doodse stilte heerste in de remise loco uap van Suikerfabriek Sumberhardjo toen we het transport kwamen voorbereiden. De locs 9 en 10 staan zusterlijk naast elkaar. De 10 zou volgens de oorspronkelijke plannen naar ons komen. Pemalang, 10 maart 2023. Foto: Gerard de Graaf.

Na ruim eenentwintig jaar overleg, gesprekken en bezoeken zijn we er dan eindelijk in geslaagd twee bijzondere in Nederland gebouwde stoomlocomotieven vanuit Indonesië terug te halen. Bijna even lang hebben we moeten onderhandelen met de provincie en de gemeente om door middel van een opstalrecht het eigendom vast te leggen van alle gebouwen die wij tot nu toe in ons Buitenmuseum hebben gerealiseerd. En voor het eerst rijden alle treinen dit jaar de volledige ronde om het meer. Ook dat heeft ruim twintig jaar langer geduurd dan we hadden gedacht. Kortom, we hebben dit jaar al de nodige mijlpalen bereikt. En als dan aan het eind van dit seizoen ook het bezoekersrecord van vorig jaar nog sneuvelt, de voortekenen zijn goed, gaat 2023 als een gedenkwaardig jaar de boeken in.

Alles lezen?
Download dan hier de pdf Uit de werkplaats – tweede kwartaal 2023. Dit artikel is afkomstig uit ons kwartaalblad Smalspoor 138.

Wil je ons blad in de brievenbus, meld je dan aan als donateur.