• Fabrieksfoto van de GSTM 8 in haar originele uitvoering als postbagagewagen, Werkspoor 1897. Foto: Collectie Gerard de Graaf.

  • Veel oude tramwagens kregen een tweede leven als schuurtje. De onze in Ruurlo. Foto: Gerard de Graaf, 2 maart 1992.

  • Op 16 mei 2020 is het houtwerk voor goederenwagen GTM GV 8 op maat gemaakt en gemonteerd. Nu alles past. worden de planken weer gedemonteerd om te worden gelakt. Links zijn de wielstellen zichtbaar. Foto: Pieter van der Ham.

  • Weer een stadium verder. De wagen heeft haar definitieve kleur. Aan de schuifdeuren wordt nog gewerkt. Foto: Ivo Kaptein, 4 oktober 2020.

  • Eind november is de gehele bovenbouw gereed. Foto: Ivo Kaptein, 28 november 2020.

Onlangs ontvingen we een gift van 1000 euro van de jaarlijkse Rabo Clubsupport-actie. Met deze gift kunnen wij de restauratie voortzetten van een oude tramwagen van de Gelderse Tramwegen. Dank aan alle leden van de Rabobank Leiden-Katwijk die op ons hebben gestemd!

Leeftijd: 123 jaar
Onze tramwagen is in 1897 door Werkspoor is gebouwd als gecombineerde post-bagagewagen voor de Geldersche Stoom Tramweg Maatschappij en kreeg als nummer DP 8. In de jaren ’30 werd het postgedeelte verwijderd, mogelijk na herstel van een ernstig ongeval. De wagen is toen omgenummerd in GV 8. Dat nummer krijgt ze nu ook bij ons.

Schuurtje
Nadat de tramdiensten in de jaren ’50 werden gestaakt, is veel goederenmaterieel verkocht aan particulieren en bedrijven om gebruikt te worden als schuurtje. Onze wagen kwam terecht bij de politiehondenvereniging in Ruurlo. In de jaren ‘70 werd de wagenbak doorverkocht aan een boer, die de wagen  tot in de jaren ‘90 als stal gebruikte. De wagen maakt sinds 2013 deel uit van onze collectie.

Restauratie
Het frame, de buffers, de wielen en de bladveren zijn niet meer aanwezig en worden door ons opnieuw aangebracht. Ook het oorspronkelijke houtwerk is inmiddels niet al te best meer en wordt vervangen. Wel zijn het grootste deel van het stalen frame en de stalen profielen van de wagenbak en het dak nog bruikbaar. Het meeste werk is inmiddels gedaan. Wat nog moet gebeuren is de constructie van de vier aspotten en de verenpakketten.

We hopen de wagen komend rijseizoen in dienst te kunnen stellen.