• Hier is goed te zien dat de afkalving op sommige plaatsen tot onder onze spoorlijn loopt. Valkenburg, 6 april 2025. Foto: George Kroon jr.

  • Op zaterdag 10 mei is onze loc IJsseloord officieel in dienst gesteld door de heer A. Henderson, oud-directeur van bouwbedrijf TBI, (zesde van links) en dat moet gevierd!
    Foto: Gerard de Graaf.

    LOC 6
  • De ketel van onze stoomloc 7 (O&K 8293/1916) is nu helemaal klaar. Foto: Edwin de Jong.

  • Nadat de noodverordening op 24 juni is opgeheven zijn we direct weer gestart met het werk aan onze spoorlijn bij de halte Wassenaarse Wetering. Foto: Ivo Kaptein.

  • We hebben een bedrijfsvaardige stoomheimachine aan onze collectie kunnen toevoegen. De machine dateert uit 1904 en is gebouwd door Figee. In 1943 heeft ze een nieuwe ketel gekregen die is gebouwd door de NV Veendammer Machinefabriek v/h J. ten Horn. Foto: Kees Plug.

Wat een mooi seizoen had moeten worden, viel op 1 april letterlijk en figuurlijk in het water met een enorme oeverafslag in de zuidoosthoek van het Valkenburgse Meer. Rondrijden kon niet meer, dat was meteen al wel duidelijk. Zeker niet omdat in de dagen daarna steeds meer grond afkalfde en onze spoorlijn op sommige plaatsen zelfs boven het water hing. De ramp werd compleet toen de gemeente Katwijk op 4 april een noodverordening uitvaardigde waarin het hele meer en ook de oevers tot verboden gebied werden verklaard. Enige uitzondering was de oever waarop ons museum ligt. Het museum kon dus volgens de planning gewoon open met Pasen, maar de treindienst beperkte zich tot ritten over het eigen terrein en enkele honderden meters buiten de poort.
Die situatie duurde tot 24 juni, waarna in het grootste deel van het gebied recreatieve activiteiten weer waren toegestaan en ook onze spoorlijn weer werd vrijgegeven. Met uitzondering overigens van het deel waar de verzakking heeft plaatsgevonden. Dat blijft omheind en verboden, ook vanaf het water.
Voor ons is op dit moment glashelder dat het zuidelijk traject van onze spoorbaan voorlopig onbegaanbaar zal zijn. We zijn direct begonnen om ten westen van het afgesloten deel de wisselplaats te herleggen, die hier in het verleden ook lag. Daarmee wordt een ‘half rondje’ langs de noordelijke oever mogelijk en bieden we onze bezoekers weer een treinrit met de duur van drie kwartier.
Dat deze situatie gevolgen heeft voor het aantal bezoekers, en daarmee onze inkomsten, laat zich raden. Hoewel de bezoekersaantallen sinds 24 juni weer enig herstel laten zien, blijven we toch ver verwijderd van de aantallen van 2024. En dat heeft grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. Geplande projecten zijn daarom noodgedwongen gepauzeerd.

Alles lezen?
Download dan hier de pdf Uit de werkplaats – tweede kwartaal 2025. Dit artikel is afkomstig uit ons kwartaalblad Smalspoor 146.

Ook in dit nummer een uitgebreid artikel over de Duitse smalspoorhandelaar Walter Hoene die ook een vestiging had in Den Haag en verantwoordelijk was voor de import van tientallen industriële stoom- en motorlocomotieven.

Alles lezen? Meld je dan aan als donateur. Daarmee steun je onze organisatie en krijg je vier keer per jaar ons blad in je brievenbus.