Uit de werkplaats – april 2019
Verreweg de meest omvangrijke en in het oog springende klus van de afgelopen periode is natuurlijk de renovatie van een deel van onze spoorlijn. Maar ook de voortgang van de restauratie van onze tramlocomotief GTW 607, de Vrijland, verloopt voorspoedig en in de werkplaats staat inmiddels een aantal motorlocomotieven waarvan de restauratie zo goed als afgerond is. Hoog tijd dus om te starten met de voorbereiding voor de bouw van onze Tweede Motorlocloods waar al deze gerestaureerde juweeltjes een plekje krijgen.
De tweede loods is qua opzet gelijk aan de eerste. In de loods komen zes sporen te liggen. Eén spoor wordt bereikbaar gemaakt via grotere deuren aan de achterzijde. Op dit spoor kunnen straks de beide grote Deutz motorlocomotieven (42 en 76) een plaats krijgen. De overige sporen in deze loods maken gebruik van de al bestaande traverse. In totaal kunnen straks in beide delen van de motorlocomotievenloods zo’n 45 tot 50 motorlocomotieven een plek krijgen.
Net zoals dit is gebeurd bij de huidige motorlocloods, zal ook de bouw van deze loods vrijwel geheel uitgevoerd worden door onze vrijwilligers. Als alles volgens plan verloopt, beginnen we nog voor de zomer met het grondwerk. Het streven is de loods in het voorjaar van 2020 gereed te hebben. Voor het ontwerp tekent onze huisarchitect noorderlicht architekten.
Alles lezen?
Download dan hier de pdf ‘Uit de werkplaats – april 2019‘. Het artikel is afkomstig uit ons kwartaalblad Smalspoor en geeft een uitgebreid verslag van alle werkzaamheden die in het afgelopen kwartaal in Valkenburg zijn verricht.
Op 20 april rijdt de eerste trein over de nieuw aangelegde overweg en het gerenoveerde baanvak.