Spoorvernieuwing
Tijdens onze winterstop wordt er altijd veel werk verzet aan gebouwen, baan en materieel. Op afstand de grootste klus was deze keer de renovatie van een deel van onze spoorlijn en de vernieuwing van de overweg naar het parkeerterrein. Net op tijd, de start van ons rijseizoen op 20 april, was alles gereed. Voor wie wil weten wat daar allemaal bij komt kijken zet Erwin Mosterd, onze chef Spoorbouw, alle werkzaamheden nog eens op een rij.
Al een aantal jaar was bekend dat de conditie van de dwarsliggers op het traject dat ruim 15 jaar geleden als eerste verzwaard werd, erg slecht is. Eind 2017 is besloten om hier na de Kerstritten van 2018 iets aan te doen. Nieuwe dwarsliggers waren ondertussen aanwezig. Alleen was nog niet duidelijk hoe we het aan zouden gaan pakken en of we dit ook in steenslag zouden gaan leggen in plaats van zand. Na wat gesprekken met verschillende mensen en een bezoek aan de RTM in Ouddorp, waar al een tijd met steenslag gewerkt word, is besloten om het spoor compleet te verwijderen, een nieuw baanlichaam van steenslag te maken en hier het spoor weer opnieuw op te bouwen.
Ook is al jaren bekend dat de overweg verzakt ligt ten opzichte van het omliggende spoor. Het hoogteverschil was 18 cm, wat verspreidt over 25 m toch een aardige helling geeft. Dit gaf vooral bij vochtig weer problemen met het remmen voor de overweg. Omdat deze overweg aansluit aan het te vernieuwen stuk, is besloten om deze meteen mee te vernieuwen. Er is gezocht naar een goede overwegconstructie, welke uiteindelijk gevonden is door het spoor in een zelf geconstrueerde betonplaat in te laten gieten. Dit heeft veel weg van de ‘Harmelen-overweg’ zoals deze veel door ProRail toegepast wordt.
Maanden van tevoren is begonnen met het voorbereiden van dit project. De ‘nieuwe’ tweedehands dwarsliggers moesten allemaal gezaagd en geboord worden. Materialen moesten besteld worden. Omdat we voor het eerst met ballast zouden werken moest ook nieuw gereedschap aangeschaft worden. Hierbij heeft Spiba Spoorweggereedschap ons geholpen door ons gereedschap tegen de helft van de prijs te leveren.
Op 30 december 2018 werd direct achter de laatste trein de Stumec in het spoor gezet om de eerste lasbouten los te draaien. Na wat strubbelingen kon in de ochtend van 31 december echt begonnen worden met het loshalen van de lassen. Dit viel niet mee, omdat de lassen al dik 15 jaar muurvast zaten. Uiteindelijk waren alle lassen rond 2 uur los en kon oud en nieuw gevierd worden.