Stoomloc 7 | J. Pellenbarg

Deze drie-assige stoomlocomotief die is gebouwd door Orenstein & Koppel, begon haar carrière op de Dononbahn (genoemd naar de berg Donon) vanuit Schirmeck in de toen nog Duitse Elzas. De loc was onderdeel van een levering van acht identieke stoomlocs (O&K 8244-8247 en O&K 8291-8294) die tussen augustus en december 1916 werden geleverd.
Kort na de Eerste Wereldoorlog, de Elzas hoort dan bij Frankrijk, verhuisde onze loc naar de bosspoorweg van Abreschviller. Na verloop van tijd werd ze verkocht aan de firma Lambert-Frères, die een kalksteengroeve exploiteerde in Cormeilles-en-Parisis ten Noordwesten van Parijs. Daar reed ze als loc 7, het nummer dat ze in onze collectie behouden heeft.
Na het beëindigen van het smalspoorbedrijf bij Lambert Frères, in 1968, is zij, samen met onze loc 16, terecht gekomen bij een sloper in Besançon die beide locomotieven te koop zette. Er waren in Frankrijk geen geïnteresseerden, omdat de spoorwijdte van 700 mm daar niet voorkomt. Wij ontdekten de loc na tips van Franse collega’s en kochten haar in 1982.

De loc heeft in Frankrijk een zwaar leven gehad. Als gevolg van aanrijdingen was het frame ontzet en hadden aan frame, cilinders en drijfwerk omvangrijke reparaties plaats gevonden. Als extra verrassing dook er een niet-ontplofte granaat op in een kolenbunker!
De bedrijfsvaardige restauratie is al een aantal jaren gaande. Machinistenhuis en ketelbeplating zijn inmiddels geheel nieuw vervaardigd naar oud model. Het frame is gericht en slechte delen zijn vervangen. Ook de aslagers en delen van het drijfwerk zijn onderhanden genomen en waar nodig vernieuwd. Wat nog rest is het herstel van de wielstellen – er waren nieuwe assen nodig – en het werk aan de stoomketel. Die ketel heeft in 1962 nog een omvangrijke reparatie ondergaan en verkeert in goede staat. We hoeven alleen de vlampijpen en rookkast te vervangen. Als alles meezit staat ze in 2021 voor de trein.

Interessant is dat van deze serie van acht locomotieven ook O&K 8247/1916 naar Nederland kwam. Loc Truus als nummer 17 tussen 1922 en 1942 in bezit van aannemer H.J. te Siepe uit Winterswijk. De locomotief werd in 1942 verkocht aan Spoorijzer Delft en maakte tot de sloop in 1953 deel uit van het verhuurpark. Voor Te Siepe was ze onder andere actief bij de aanleg van de tramlijn Zutphen-Deventer die als laatste Nederlandse stoomtramlijn in 1926 werd geopend.

Technische specificaties

Fabrikant: Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz (D)
Type: CT 70 pk
Fabrieksnummer: 8293
Bouwjaar: 1916
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over buffers: 5500 mm
Grootste breedte: 2000 mm
Maximale hoogte: 3050 mm
Gewicht dienstvaardig: 12.500 kg
Vermogen: 70 pk
Maximum snelheid: 20 km/h