Stoomloc 3
Deze locomotief is in 1924 gebouwd door Hohenzollern in Düsseldorf. Ze is van het type Löwe en is 125 pk sterk. In totaal worden er dertien gebouwd. De allereerste Löwe dateert van 1910. Onze loc maakte deel uit van de reeks 4389-4394 die is gebouwd in 1924. Locomotief 4389 wordt in 1924 aan een onbekende, mogelijk Duitse, afnemer verkocht. De rest blijft onverkocht op voorraad staan.
Hohenzollern raakt de locs pas in 1930 kwijt. In dat jaar komen er vier terecht in Nederland. Loc 4393 en 4394 gaan naar Aannemings- en wegenbouwbedrijf P.C. Zanen in Tilburg. Loc 4391 komt terecht bij Zanen & Verstoep in Den Haag. Onze loc (4390) staat als DV 3 geregistreerd bij Dirk Verstoep in Gouderak. Daar blijft ze haar hele werkzame leven. Ze ziet grote delen van het land: Overschie en Heenvliet in de jaren 1933-1934, daarna Hedel in 1937 en aansluitend Papendrecht 1938-1940. De loc werkt vanaf 1942 aan het Hazenpad, ofwel de aanleg van de A12 bij Wolfheze. Na de oorlog, in 1954, is ze actief bij de aanleg van de oliespoorlijn naar Nieuw-Amsterdam. Daarna volgt van 1948-1952 de aanleg van de Prins Bernhardsluis bij Tiel. De laatste inzet is in Zeeland bij het dijkherstel als gevolg van de watersnoodramp van 1953. In 1969, ze staat dan al de nodige jaren buiten dienst, gaat ze ook voor Stoomwezen officieel met pensioen: de Akte van Vergunning wordt ingetrokken.
Na enige tijd wordt de locomotief, die intussen haar donkergroene livrei heeft ingewisseld voor een blauwe kleur, als monument op de werf in Gouderak geplaatst. Dat duurt tot 1988. In dat jaar wordt ze opgenomen in onze collectie en draagt in het verlengde van haar oude nummer ook bij ons het nummer 3. De locomotief is niet bedrijfsvaardig en zal dat gezien de beperkte mogelijkheden op 900 mm spoor in ons museum vooralsnog ook niet worden.
Zanen en Verstoep zijn beide bekende namen in de aannemerij. Jan Verstoep uit Gouderak en Henk Zanen uit Ammerstol, concurrenten van elkaar, besluiten in 1910 tot een samenwerking. De projecten worden te groot voor één bedrijf. Jans zoon Dirk en Henks zoon Piet komen ook in het gezamenlijke bedrijf. Lang duurt dat niet. In 1922 richt Piet zijn eigen bedrijf P.C. Zanen op. In 1941 Laat Dirk Verstoep zich uitkopen uit Zanen & Verstoep en start zijn eigen bedrijf.
De Aktiengesellschaft für Lokomotivbau Hohenzollern begint in 1874 met de bouw van stoomlocomotieven. Tussen 1874 en 1929 bouwt Hohenzollern 4.665 stoomlocomotieven. In 1929, met het begin van de grote economische crisis, valt het doek. De vier locomotieven die nog in aanbouw zijn tijdens het faillissement, worden door Krupp afgebouwd. Officieel is de firma in 1934 ontbonden.
Technische gegevens
Fabrikant: Hohenzollern, Düsseldorf-Grafenberg (D)
Type: Löwe
Fabrieksnummer: 4390
Bouwjaar: 1924
Spoorwijdte: 900 mm
Lengte over buffers: 6400 mm
Grootste breedte: 2200 mm
Maximale hoogte: 3600 mm
Gewicht dienstvaardig: 17.500 kg
Vermogen: 125 pk
Maximum snelheid: 35 km/h
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: C-status