Motorloc 8

De gemeente Rotterdam nam voor haar drinkwaterleidingbedrijf in 1950 deze locomotief af van Du Croo & Brauns. In 1977 sloot de Rotterdamse Drinkwaterleiding haar terrein aan de Honingerdijk. Daar lag toen nog een wijd vertakt smalspoornet met een spoorwijdte van 600 mm met veel wissels. De rails en een deel van het rollend materieel zijn destijds aan ons overgedragen, waaronder deze locomotief. Ze is in 2017 en 2018 uitgebreid gerestaureerd. Op 21 april 2019 was ze voor het eerst sinds lange tijd weer op de baan te bewonderen.

In 1906 richtte ir. E.A. Du Croo een handelsfirma op. In 1908 startte de samenwerking met P.J.C. Brauns wat leidde tot de firmanaam N.V. Du Croo & Brauns. Vanaf 1917 bouwde de firma in Weesp stoomlocomotieven. In de jaren ’30 richtte Du Croo & Brauns zich ook op de verkoop van smalspoormotorlocomotieven. De locomotieven werden ontworpen en gebouwd door Kromhout die het ontwerp had afgeleid van het Duitse merk Gmeinder en de locomotieven voorzag van eigen motoren. Later is Du Croo & Brauns deze locomotieven geheel zelf gaan bouwen, voorzien van een Perkins dieselmotor van 34 pk. Deze loc is daar een voorbeeld van. De productie van motorlocomotieven bij Du Croo & Brauns was bescheiden en ze zijn om die reden een zeldzame verschijning.

Technische gegevens
Fabrikant: Du Croo & Brauns
Fabrieksnummer: 360
Bouwjaar: 1950
Type: P4
Motor: Perkins, viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 34 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 2980 mm
Grootste breedte: 1280 mm
Maximale hoogte: 2170 mm
Gewicht dienstvaardig: 4600 kg
Maximum snelheid: 15 km/h
Huidige staat: rijvaardig