Motorloc 65
Deze acculocomotief is in 1969 gebouwd door ODS Spoor voor de Constructiewerkplaats en Machinefabriek Bailey in Nieuw-Lekkerland. Verantwoordelijk voor het ontwerp was Joop Meijer, bedrijfsleider bij ODS, die, pragmatisch als hij was, voor zijn ontwerp gebruik maakte van onderdelen (frame, aspotten en wielen) van Jung-motorlocomotieven. Die lagen bij Oving Spoor in het schap, omdat ze jarenlang importeur van Jung was. De locomotief, met een voor ons afwijkende spoorwijdte van 1000 mm, is in 1995 aan onze collectie toegevoegd.
Constructiewerkplaats en Machinefabriek Bailey, opgericht in 1947, vervaardigde vooral constructiewerk, zoals diverse hallen van de Utrechtse Jaarbeurs, de RAI in Amsterdam en de staalconstructie van de ArenA. Naar aanleiding van vragen van klanten van fabrieksgebouwen en scheepswerven werden er al vrij snel ook kranen gefabriceerd. In latere jaren is Bailey zich ook gaan richten op de offshoremarkt en de markt voor bewegend staal, zoals stadions met bewegende daken. Op 1 januari 2005 ging Bailey op in het nog steeds bestaande staalconcern Hollandia.
Op 15 juli 1875 richt Hermannus Ellens Oving jr. de firma H.E. Oving Jr’s IJzer- en Staalhandel op. Het bedrijf handelt in nieuwe en gebruikte spoorrails en treedt op als handelaar in smalspoormaterieel en tweedehands spoor- en tramwegmaterieel. Al snel levert Oving ook smalspoormaterieel van eigen fabrikaat. In de aannemerswereld is het bedrijf bekend als verhuurder van tijdelijk spoor, locomotieven en kipwagens.
Begin jaren ’70 fuseert Oving met de metaalbedrijven Diepeveen en Struycken tot ODS. De afzetmarkt voor locomotieven en wagens begint dan al te slinken en ODS zet vol in op railgebonden transportsystemen. Dat zijn niet alleen afzetwagens en etagewagens voor de keramische industrie, maar ook traversewagens, draaiplateaus en kettingtransporteurs voor tal van andere industrietakken, die alle worden geproduceerd bij het bedrijfsonderdeel ODS Spoor. Ook bouwt men wissels in elke gewenste spoorwijdte.
In 1995 stopt ODS als laatste met het verhuren van smalspoormaterieel. Concurrenten Spoorijzer en IVB hebben al twee decennia eerder de handdoek in de ring gegooid.
In februari 2000 wordt ODS Spoor overgenomen door Kloos Railway Systems, waardoor Kloos Oving ontstaat. Nu Kloos Oving op haar beurt weer is samengegaan met Vossloh en Cofiger is de naam Oving na ruim een eeuw uit de bedrijfsnaam geschrapt.
Technische gegevens
Fabrikant: ODS, Hendrik Ido Ambacht
Fabrieksnummer: OSE32-0269
Bouwjaar: 1969
Type: GTRY
Motor: Elektromotor Bosch (KM76/1A43A (24 volt))
Vermogen: 4 pk
Spoorwijdte: 1000 mm
Lengte over de buffers: 2820 mm
Grootste breedte: 1250 mm
Maximale hoogte: 1530 mm
Maximum snelheid: 11,5 km/h
Gewicht dienstvaardig: n.b.
Huidige staat: niet rijvaardig
Nationaal Register voor Mobiel Erfgoed: B-status