Motorloc 4

Van de historie van deze locomotief, een Ruston 48 DL, is weinig bekend. Zij werd in 1977 ontdekt bij een sloperij in Berkel. De loc verkeerde in een uitstekende conditie en kon na een eenvoudige reparatie aan de versnellingsbak direct worden ingezet. Zo is ze al jaren een betrouwbare kracht. Eerst in de duinen en nu al weer jaren bij het Valkenburgse Meer.

Ruston & Hornsby Limited uit Lincoln (GB) produceerde in 1915 haar eerste locomotief met verbrandingsmotor (lopend op parafine). Dat was een afgeleide van de locomotieven die door de Duitse firma Deutz werden gebouwd.
In 1931 ontwierp Ruston voor het eerst een geheel eigen type locomotief. Ze werden voorzien van een viertakt dieselmotor naar eigen ontwerp met 1, 2, 3 of 4 cilinders. Per cilinder was het vermogen 10-12 pk. Van dit type de 48 DL met een viercilinder dieselmotor bouwde Ruston er tussen januari 1943 tot april 1967 in totaal 1127.

Spoorijzer in Delft importeerde meer dan 300 Ruston locomotieven. Buiten het Verenigd Koninkrijk is Nederland een van de weinige landen waar veel Rustons zijn ingezet.

Technische gegevens
Fabrikant: Ruston & Hornsby, Lincoln (GB)
Fabrieksnummer: 373374
Bouwjaar: 1954
Type: 48 DL
Motor: viercilinder, viertakt, watergekoelde dieselmotor
Vermogen: 48 pk
Spoorwijdte: 700 mm
Lengte over de buffers: 3600 mm
Grootste breedte: 1280 mm
Maximale hoogte: 1950 mm
Gewicht dienstvaardig: 6000 kg
Maximum snelheid: 16 km/h
Huidige staat: rijvaardig